čtvrtek 19. dubna 2012

Najbrt proti světu

Podotýkám, že nejsem expert na reklamu, PR, grafiku a logotypy, přesto se v daném tématu rád šťourám, zkoumám a pozoruji jej.

Nemohu si tedy nepovšimnout aféry kolem nového loga České televize vytvořeného designovým studiem Najbrt [stránky momentálně nedostupné, servery pravděpodobně nevydržely nápor návštěvníků; 19. 4. 2012 ~17:45]. Tu bych ostatně nemohl nepostřehnout ani kdyby mi byla reklama a propagace úplně ukradená.

Vzhledem ke kontextu ostatních prací studia mě napadá jediná otázka:

Co jste čekali? 

Podívejte se na ostatní práce od Najbrtu. Abstrakce, futurismus a jednoduché křivky. Minimalismus v praxi. A teď se podívejte na světové trendy. Jednoduché křivky, abstrakce, mnohoznačnost (logo letošní letní olympiády mluví za své), nadčasovost. Práce Najbrtu jsou přesně takové, aby odpovídaly světovým trendům.

Nevím, co se podle současných měřítek hodí pro veřejnoprávní televizi, ale vím, co se mně. jakožto průměrnému divákovi, bude líbit. Jednoduché logo mi evokuje původní červenomodré logo z doby před 10 lety, kdy pořady uváděl Saša Hemala. Retro? Proč ne? Vždyť retro frčí.

Najbrt se drží současné módy, což je pochopitelné. Navíc pro svůj výběr podává i smysluplné odůvodnění: "Prozkoumali jsme mnoho různých cest, než jsme došli k výslednému tvaru, který zachovává princip dvou částí tvaru obrazovky. Už to však nejsou písmena, ale dva abstraktní tvary. Jsme totiž přesvědčeni, že tento symbol není třeba číst, protože jej každý identifikuje a vizuálně si ho ztotožní s původní značkou." Jednoduše vzato vsadili na rozšířenost loga a značky a asociaci.

Současní komentátoři kritizují absenci "t" v logu nahrazeného symbolem spíše připomínajícím "D". Pokud si současní kritici myslí, že běžný reklamní subjekt si nedokáže asociovat nové logo s přes 50 let zavedenou značkou, chci být smutný.




Vše do sebe přesně zapadá. Česká televize chce logo, které bude logem. Najbrt sleduje poslední trendy.

Všichni prahnou po minimalismu a když se jim ho dostane, nedokáží ho pochopit. To je na víc než jeden facepalm. Haters gonna hate.

Ceska televize logo
Zdroj: www.reflex.cz


Zdroj: www.font.cz
Ještě taková poznámka pod čarou. Všichni kritizují Najbrt. Ve skutečnosti na logu spolupracovali i kreativci z České televize a to v podílu 50:50. Just sayin'.

Žádné komentáře:

Okomentovat