pondělí 31. října 2011

Pár slov k SuperVáclavovi


Nikdy jsem do reklamy moc nefušoval ani jí moc nerozumím. Vlastně ještě pořád neznám přesnou definici virálního videa a nedokážu virál rozpoznat od klasického vtipného videa. Přesto bych rád napsal pár řádků k SuperVáclavovi.

SuperVáclav je bezpochyby vydařený produkt, což sice vzhledem k postavě, která měla reprezentovat boj běžného čecha proti typicky českým nešvarům, zní divně, leč pravda je taková, jaká je. I virální kampaň od Loosers byla poměrně vydařená, jenže ve finálne marketingového tahu pánové trochu přestřelili. A tak se z miláčka stává obětní beránek.

Nikdo totiž nečekal, že SuperVáclav bude natolik uvěřitelný, že si ho český občan přivlastní jako vlastního hrdinu. Jako obhájce jeho práv, i když svérázným způsobem. Objevil se zde fantom, kterého si mnozí přáli a který byl v mnoha ohledech potřeba. A když se z fantoma stala pouhopouhá reklama, český občan je zničený, cítí se podvedený. A i kdyby měl stokrát příležitost, služeb Active24, obzvláště pokud se na jejich stránkách bude pyšnit pivní bachor SuperVáclava, rozhodně nevyužije.

Marketéři a reklamní poradci přestřelili a to se jim draze vyplatí. Dali lidem falešné naděje, falešnou iluzi o tom, že někdo - jedinec - chce lepší svět a něco pro to dělá. Dali lidem falešnou naději, že v každém z nás se může skrývat superhrdina, který bojuje proti příkoří. A následně jim ji během několika sekund sebrali.

Snad jen jednu pozitivní věc vyústění této kampaně má. Ukazuje to pravdivý obrázek české společnosti, která je v takovém stavu rozkladu, že je ochotna uvěřit něčemu na první pohled tak neuvěřitelnému, jako je maskovaný fantom v ulicích. Smutné.

Žádné komentáře:

Okomentovat